[ad_1]
Η Αγγλίδα τραγουδίστρια και ηθοποιός, Μαριάν Φέιθφουλ, που έφυγε από τη ζωή την Πέμπτη (30/1) σε ηλικία 78 ετών, πέρασε δεκαετίες στο προσκήνιο ασκώντας μια πολύ συγκεκριμένη και ανατρεπτική δύναμη.
Γεννήθηκε το 1947 στο Hampstead του Λονδίνου, από τους γονείς της Robert Glyn Faithfull, αξιωματικό του βρετανικού στρατού και καθηγητή ψυχολογίας και Eva Hermine von Sacher-Masoch, με αριστοκρατικές ρίζες από την Αυστροουγγαρία.
Τον Μάρτιο του 1964, η 17χρονη Μαριάν βρέθηκε σε ένα πάρτι στο Λονδίνο που έμελλε να αλλάξει τη ζωή της. Εκεί, την πρόσεξε ο μάνατζερ των Rolling Stones, Andrew Loog Oldham. Εντυπωσιάστηκε από την ομορφιά της και ρώτησε τον σύζυγό της, John Dunbar, αν μπορούσε να τραγουδήσει.
Ο Dunbar απάντησε πως «υποτίθεται» πως μπορούσε, και αυτό ήταν αρκετό για τον Oldham. Λίγες μέρες μετά, η Μαριάν έλαβε ένα τηλεγράφημα που την καλούσε σε ηχογράφηση στα Olympic Studios. Χωρίς να έχει τραγουδήσει ούτε μια νότα μπροστά του, είχε ήδη ένα δισκογραφικό συμβόλαιο.
Η άνοδος στην ποπ και η σχέση με τον Mick Jagger
Μόλις τρεις μήνες αργότερα, το τραγούδι “As Tears Go By” -γραμμένο από τους Mick Jagger και Keith Richards- έγινε η πρώτη της μεγάλη επιτυχία. Παρόλο που η ίδια το έβλεπε ως ένα σύντομο διάλειμμα πριν συνεχίσει τις σπουδές της, η ζωή της άλλαξε ριζικά όταν άρχισε να βγαίνει με τον Jagger το 1966.
Η σχέση τους την έκανε σύμβολο της εποχής, αλλά η Μαριάν δεν ήταν μια απλή «μούσα» του Jagger. Ήταν αυτή που του γνώρισε την τέχνη, τη λογοτεχνία και το θέατρο. Του πρότεινε να διαβάσει «Ο Δάσκαλος και η Μαργαρίτα» του Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ, που ενέπνευσε το “Sympathy for the Devil”. Τον έφερε σε επαφή με καλλιτέχνες και ποιητές, όπως ο Άλεν Γκίνσμπεργκ, και του άνοιξε νέους ορίζοντες.
Η σκοτεινή πλευρά και η πτώση
Η Μαριάν δεν μπόρεσε να ξεφύγει από τα σκοτεινά μονοπάτια της ροκ σκηνής. Η χρήση ναρκωτικών την οδήγησε σε μια υπερβολική δόση το 1969, αφήνοντάς τη σε κώμα. Σύμφωνα με την ίδια, όταν ξύπνησε, είπε στον Jagger: «Άγρια άλογα δεν θα μπορούσαν να με τραβήξουν μακριά», κάτι που, όπως λέγεται, ενέπνευσε το τραγούδι “Wild Horses” των Rolling Stones.
Η δική της συνεισφορά στη μουσική των Stones ήταν επίσης σημαντική. Το τραγούδι “Sister Morphine”, που κυκλοφόρησε στο άλμπουμ Sticky Fingers το 1971, ήταν σε μεγάλο βαθμό δικό της δημιούργημα. Όμως, όταν ηχογράφησε τη δική της εκδοχή το 1969, η δισκογραφική της το απαγόρευσε, θεωρώντας το πολύ ακραίο για το «όμορφο πρόσωπό» της.
Το 1967, η ζωή της Marianne Faithfull πήρε δραματική τροπή όταν η αστυνομία έκανε έφοδο στο σπίτι του Keith Richards. Εκείνη βρέθηκε γυμνή, τυλιγμένη μόνο σε μια γούνινη κουβέρτα, μαζί με τον Richards, τον Mick Jagger και έξι ακόμα άνδρες. Το περιστατικό προκάλεσε τεράστιο σκάνδαλο και η φήμη της καταστράφηκε ολοκληρωτικά.
«Με κατέστρεψε», είπε αργότερα. «Ένας άντρας σε αυτή την κατάσταση θεωρείται γοητευτικός. Μια γυναίκα όμως γίνεται ‘κακή μητέρα’».
Εκείνη την περίοδο, η εξάρτησή της από την κοκαΐνη και την ηρωίνη είχε επιδεινωθεί. Τα επόμενα χρόνια ήταν καταστροφικά τόσο για την προσωπική όσο και για την επαγγελματική της ζωή.
Απώλειες και ζωή στους δρόμους
Το 1970, η Faithfull έχασε την επιμέλεια του γιου της, χώρισε από τον Mick Jagger και βρέθηκε άστεγη στους δρόμους του Σόχο στο Λονδίνο, παλεύοντας να απεξαρτηθεί από την ηρωίνη.
«Ζούσα σε έναν ψεύτικο κόσμο τη δεκαετία του ’60», δήλωσε το 2016. «Όταν ζούσα στον δρόμο, κατάλαβα πόσο καλοί είναι οι άνθρωποι. Έπλενα τα ρούχα μου σε ένα κινέζικο εστιατόριο και ο πωλητής τσαγιού μου έδινε φλιτζάνια τσάι».
Παρά τις δυσκολίες, βρήκε τη δύναμη να σταθεί ξανά στα πόδια της.
Η επιστροφή στη μουσική και οι γάμοι της
Το 1976, έκανε την πρώτη της απόπειρα επιστροφής στη μουσική σκηνή με το άλμπουμ “Dreamin’ My Dreams”. Ήταν το πρώτο βήμα προς την αποκατάστασή της ως καλλιτέχνιδα.
Στην προσωπική της ζωή, παντρεύτηκε και χώρισε δύο φορές ακόμα – πρώτα με τον Ben Brierly από το συγκρότημα Vibrators και στη συνέχεια με τον ηθοποιό Giorgio Della Terza. Ο δεύτερος γάμος της δεν ήταν ευτυχισμένος. «Ήταν Αμερικανός και ήταν εφιάλτης», δήλωσε το 2011.
Μια απρόσμενη καριέρα στην υποκριτική
Πέρα από τη μουσική, η Faithfull έκανε και καριέρα στην υποκριτική, με ρόλους που ταίριαζαν στην αινιγματική και συχνά προκλητική προσωπικότητά της.
- Στη σειρά “Absolutely Fabulous”, υποδύθηκε… τον Θεό!
- Στην παράσταση “The Black Rider”, πήρε τον ρόλο του Διαβόλου.
- Στην ταινία “Marie Antoinette” της Σοφία Κόπολα, ενσάρκωσε την αυτοκράτειρα Μαρία Θηρεσία.
Με κάθε της εμφάνιση, απέδειξε ότι ήταν κάτι πολύ περισσότερο από μια πρώην ποπ σταρ. Ήταν μια γυναίκα που είχε δει το απόλυτο σκοτάδι, αλλά κατάφερε να ξαναγεννηθεί μέσα από αυτό.
Η μεγάλη επιστροφή με το «Broken English»
Το 1979 έκανε μια απίστευτη επιστροφή με το άλμπουμ “Broken English”. Η φωνή της είχε αλλάξει: από γλυκιά και καθαρή, είχε μετατραπεί σε μια τραχιά, βαθιά, σχεδόν πανκική ερμηνεία, γεμάτη από τις εμπειρίες της ζωής της.
Το άλμπουμ περιλάμβανε το “Why D’Ya Do It”, ένα ωμό, γεμάτο θυμό τραγούδι, που θεωρήθηκε τόσο ακραίο ώστε δεν κυκλοφόρησε στην Αυστραλία μέχρι το 1988. Η Μαριάν θυμόταν τους μουσικούς στο στούντιο να παγώνουν από σοκ όταν το ερμήνευσε, δείχνοντας πόσο απρόθυμος ήταν ο κόσμος να δεχτεί μια γυναίκα που μιλούσε τόσο ανοιχτά και δυνατά.
Από επιζώσα σε καλλιτέχνιδα της ψυχής
Παρά τις δυσκολίες, η Μαριάν επέζησε. Νίκησε την ηπατίτιδα, τον καρκίνο του μαστού και, πιο πρόσφατα, μια βαριά περίπτωση Covid-19 που την έβαλε σε κώμα. Ακόμα και τότε, όταν οι γιατροί θεώρησαν ότι δεν θα τα κατάφερνε, ανέτρεψε τις προσδοκίες και επέστρεψε.
Στις τελευταίες δεκαετίες της ζωής της, η φωνή της έγινε πιο ώριμη και γεμάτη συναισθηματικό βάθος. Ερμήνευσε τραγούδια του Bob Dylan, του Leonard Cohen και του Nick Cave, δίνοντάς τους μια σχεδόν θεατρική διάσταση. Το τελευταίο της έργο ήταν ένα άλμπουμ με απαγγελίες ρομαντικών ποιημάτων, με μια φωνή πιο ευάλωτη αλλά πάντα συγκλονιστική.
Ένα ανυπότακτο σύμβολο
Η Μαριάν Φέιθφουλ δεν ήταν ποτέ αυτό που περίμεναν οι άλλοι από αυτήν. Από έφηβη ποπ σταρ, έγινε σύμβολο της ροκ, επιζώσα των πιο σκοτεινών εποχών της μουσικής βιομηχανίας και, τελικά, μια βαθιά καλλιτεχνική φωνή με μοναδική ερμηνεία.
Έζησε τη ζωή της με τον δικό της τρόπο, αψηφώντας τα στερεότυπα και αφήνοντας πίσω της μια ανεκτίμητη μουσική κληρονομιά.
[ad_2]
Source link